Зяпльо
– не звучи особено ласкателно. Ако изобщо сте я чували наскоро тази дума. В „нашия“
ускорен живот зяпането не само че стана лукс, но едва ли не привилегия на
малоумните.
А
аз често се виждам като истински зяпльо. Макар че по-точно така подозирах
впечатлението, които правя на онези, които биха ми обърнали внимание. Аз
по-скоро бях захласнат, гледах, наблюдавах захласнато, често с часове.
Имах
– и сега в спомените си имам – чувството, че не само гледам, а пиех с очите си.
И се опиянявах от това, което виждам.
Твърде
вероятно това, че в детските си години вечерите през ден ги изкарвах в театъра,
където дисциплинирано седях и пиех с очите си това, което ставаше на сцената,
беше уникална школа за зрителното ми възприятие. Но от тази школа изобщо не ми
стана чужда и безинтересна ежедневната действителност в цялото нейно
многообразие.
На
път за училище, на улица Братя Миладинови имаше един обущар. Работилницата му
беше малка, а и той самия изглеждаше малък, седнал на един нисък стол пред едно
малко тезгяхче, току до прозореца. А аз се лепвах на този прозорец и с
невероятно удоволствие наблюдавах работата му. Бях я изучил да най-малките
подробности. Знаех, че като свърши с една обувка, почва да се рови в купа с
обувки, оставени за поправка. Той си знаеше, по какъв ред следваха.
Най-простата
задача беше поставянето на „железца“, или отпред на пръстите, или отзад на петата,
или и на двете места. Това ставаше бързо и лесно и не представляваше особен
интерес. Подобна задача беше поправката на токчетата на женските обувки.
Най-обичах
да гледам когато трябваше да се сменя част или цялата подметка. Смяна на цяла
подметка, ето това е класика! Симфонията на обущарството. Първо обущарят
започваше да се върти в стола си и де се рови в купищата около него, търсейки
подходящо парче гьон. След като го намери, обущарят придърпваше главния си
уред. Не му знам името: няколко железни калъпа съдържа във всички посоки. Слага
го да легне на колената му, нахлузва на горния калъп обувката, маха старата
подметка и намества новата. Тя естествено от всички страни малко стърчи. Така и
трябва. И сега започва военният парад. Със шилото обущарят прави дупка по ръба
на бъдещата подметка. За да е сериозна работата трябва и да се чукне със
шилото, но най0важното движение е да завърти шилото между двете си длани.
Маестро,
туш! Обущарят изважда шилото и внимателно поставя в дупката една дървена
клечка. Надявам се, че думата клечка не обижда клечката. Може би трябва да кажа
гвоздейче? Дървено гвоздейче? Те иначе са в една кръгла метална кутия и което
прави силно впечатление (на тези които са по силните впечатления), че са много
светли, почти бели, във всеки случай на,-светлото нещо в цялата работилница.
Освен това са впечатляващо еднакви, добре оформени. До половина влизат в
дупката с ръка, но накрая малко трябва да се помогне с чука. Обикновено почти
изчезват в гьона, но понякога 1-2 милиметра остават да стърчат. И така в кръг,
на половин сантиметър един от друг.
Сега
следва обрязването на стабилно хванатия гьон точно по размерите на обувката.
Това е големият майсторлък: да не иде много материал на вятъра. Защото тези изрезки
вече не стават за нищо.
И
финала, con brio: със същото малко ножче
майсторът забелва под ъгъл краищата на гьона, което е и момента на
окончателното ликвидиране на следите на дървените клечки. Но резултатът не само
от технологична, но и от естетична гледна точка е съвършен. Това забелване
създава едно специфично паспарту за в този момент още блестяща подметка.
И
всичко това отново и отново зяпах с часове.
Веднъж
се връщахме с баща ми от театъра и се спряхме пред касапницата на Рачинска
(точно срещу нея имаше една популярна кръчма). Баща ми купи няколко пържоли, а
аз пак зяпах захласнат с какъв невероятен замах траншират месото на някакви изумително
големи дънери. Два такива имаше до сами входа, който винаги стоеше широко
отворен. Баща ми ме дърпаше да вървим и по пътя ми казва: „Ако с гледане се
учи, кучетата щяха да бъдат най-добрите касапи.“
Чудех
се, защо ми го казва. И през ум не ми е минавала мисълта да ставам касапин.
Само зяпам. Опиянен от всичко, което виждам.
Нищо,
довечера в театъра дават Фауст. Ще пия Фауст. За четирсти път.
* * *
Няма коментари:
Публикуване на коментар