неделя, 18 ноември 2018 г.

Хроника на моите векове


Моето, но и няколко други близки поколения имахме щастието да възседнем като безумни ездачи два века: великия 20-и и още по-великия 21- век.
Нещо повече, което наистина се случва на най-избрани поколения: възседнали сме две хилядолетия: великото Второ и още по-велищото Трето хилядолетие.
Че всичко това е каприз на календара? Че всички възсядат своето време, когато и да са родени? Но защо да ни разваляте тази безобидна радост, че сме се родили и живели на хребета на времето?
Как да е, важното е, че за мен 20 век, целият е мой, като баща и майка наведнъж. И също така за мен 21 век, целият е мой, като син и дъщеря, знук и внучка наведнъж. Лично аз кога съм дошъл, кога съм заминал, е дребна подробност. И то за тези подробности човек няма живи спомени.
И щом е тъ, чуствам се задължени хрониката, която предвиждам да е отделна глава на моите спомени, започва с 1901 и приключва в 2100.
Qui vivra, verra ! – обичал да казва дядо Аврам.
Но, внимание (важна бележка на автора): това, което четеш, скъпи читательо, във време, когато съм жив, с голяма вероятност не ще бъде последния вариант. Тази хроника започвам да я пиша на 18 ноември 2018, с намерението да я допълвам винаги, когато мога. Спомени и мисли имам за стотици страници.

1901 – Година първа на 20 век, но както винаги голямото вълнение и големите тържества се падат незаслужено на идването на 1900. В тази година баща ми е на три години, истински любимец в многобройното семейство на дядо Тодор. А в семейството на дядо Аврам се ражда Петко, първият им син.
– Кралица Виктория умира на 81 години, след 63 години на престола на Великобритания.
1913 – В семейството на дядо Аврам се ражда трето им дете, майка ми Веса. Точно по това време мобилизиран, дядо Аврам (на 42 години) участва във битките на Одринската епопея, получава медал за храброст.
- Младотурците извършват военен преврат в Турция.
1935 – Ражда се Ивайло Григоров.
- Италия обединява колониите си Кирения, Триполи и Фезан под името Либия.
- Годината е отлично представена в книгата ми със заглавие 1935.
1937 – „Прекрасната двойка“ Веса Гачева и Ангел Тодоров, т. е. родителите ми сключват брак.
- В един ден на годината се развива действието на пиесата ми „На другия ден“.
1938 – Ражда се сестра ми Росанна Тодорова.
- Годината е отлично представена в книгата ми със заглавие 1938.
1947 – Раждам се аз. Цял живот съм обичал числата 7, 22, 47. Пък и изобщо числата. Имам няколко открития в тази област, но още не съм открил числата, които ще изтеглят тази седмица на лотото.
1947 – В едно будапещенско семейство се ражда една красавица на име Тереза Кери.
- Годината е отлично представена в книгата ми (писана на унгарски) със заглавие 1949.
1970 – Сключвам брак с Тереза Кери.
- Ражда се първият ни син Ангел.
. Съдбата е във вихъра си: в същия този ден, в който се ражда Ангел, 25 септември, петък ми връчват в ГН на БКП (на ъгъла срещу театъра) членската ми книжка, по-късно получаваме ключа на новия апартамент.
1978 – Ражда се вторият ни син Петър.
1980 – Ражда се третото ни дете: първата ни щерка Нора-Веса.
- Годината е отлично представена в книгата ми (писана на унгарски) със заглавие 1980.
2000 – По стар обичай изпращаме 20-ия век и второто хилядолетие посрещайки първия ден на последната година (а не изпращайки последния ден на тази последна година). Така са хората, подлъгват се по външното, повърхностното. Нали цял живот са започвали да пишат датата с 19р виждайки, че сега вместо 19 трябва да пишем 20. Значи голямото чудо на прехода е станало. Не, скъпи мои братя и сестри. 2000-та година си е също толкова година на 20 век, както и 1999 и както 1901. Не се подлъгвайте така лесно по въпросите на преходите. По-добре да се замислите: защо през почти всички години (освен последната) на 20 век датата започва с 19, а не с 20? Представете си, че търсите една стая на 20 етаж на един модерен небостъргач, а на вси„ки врати виждате такива номера: 1907, 1929 и т. н. Какво ще си помислитеР Между впрочем винаги ми правеше особено впечатление, като виждах нещо писано от татко с дата: никога не изписваше единицата на хилядата. Така датата ми изглеждаше като извън времето… Хилядолетията са подробност.
2007 – Ражда се първият ни внук, Арон, син на Ангел и Ваня.
2011 – Ражда се първата ни внучка, Лидия, дъщеря на Ангел и Ваня.
2016 – Създавам поетичния жанр апева. Оттогава все ме питат, какво означава думата. Думата означава апева. Но кодирани са в нея имената на трите ни деца. Има много кодирано по света. Да знаехме всичко…
2018 – Започвам да си пиша спомените. Време му е.


2100 – Изпращаме 21-ия век. Арон е на 93, Лидия на 89 години. Първият роден на Луната човек е вече ученик. Хората се радват, че успяха да избегнат голямата война и с оптимизъм кроят планове за 22-ия век.

* * *

Няма коментари:

Публикуване на коментар