неделя, 4 ноември 2018 г.

Жените в моя живот – Третата


Днес знам, хвала на науката, че третата жена на моя живот е била първата. Знайте, хора, че не малка, а огромна разлика има между жената и мъжът.
Жената се ражда с вече готовите си 120 хиляди яйчни клетки. Не точният им брой е важен (и това не е известно, дали този брой е същият при всички), важното е, че през живота на жената нови яйчни клетки не се появяват. Цял живот с това разполага жената за да зачене, с което се е родила. Не така мъжът. При него няма плодни клетки при раждане, като му дойде времето, той, по-точно неговите топки, които изглеждат като някакви огромни общежития, започват да произвеждат мъжки плодни клетки, по-инностранному сперматозоиди. Мъжът така изглежда като забременяло същество. Бременността му за една плодова клетка трае около два месеца, но за сигурност и по други едни съображения на природата, мъжът не произвежда (не ражда) една по една тези важни клетки, а в общежитията на топките му се носят по хиляди, десетки, че и даже стотици хиляди наведнъж.
Аз малко се отклоних от темата си, тъй че сега няма да ви запознавам кък по-нататъшната съдба на мъжките и женските плодови клетки, а ще се върна на простия факт, че първата клетка, от която произлизам аз, се е оформила един-два месеца преди майка ми да се роди, още под сърцето на нейната майка. Т. е. баба ми е била бременна и лично с мен.
И понеже майка ми е родена на 30 януари 1913, аз значи съм се оформил, бих казал родил вероятно в край на ноември 1912. И днес тъпча сто и шестата си година.
Това баба ми не го знаеше, но ако го знаеше, щеше да ми го разкаже. Такава си беше, все ми разказваше най-различни неща, даже и приказки. Но аз най-обичах да й слушам разказите за живота й, нейния и на други близки и далечни хора. Но и физиката, философията, литературата, политиката, всичко беше на дневен ред. Не тривиални неща. А съществени неща. Които обикновено не са за детски уши, първо, защото те не биха ги разбрали, второ, защото и да ги разберат, и да не ги разберат тези неща, те лесно могат да навредят на здравето им.


Но разказани и обяснени от маминка – всичко беше разбрано и сложено на мястото си. В една голяма сграда. Където обитава духът ми. Или казано с по-малко патос: душата ми. Но защо да пестим патоса, когато говорим за тях?
Та казвам, маминка, третата, но потайно първата жена на моя живот, беше такава. И затова ми е маминка, и не баба. Знам, че в някои области на малката огромна България, внуците така наричат бабите си. Аз обаче не съм виждал жив човек да ползва това обръщение. Хубаво ми е да си мисля, че маминка е единствена на света, защото е така. И тя единствена, и аз единствен, всички сме единствени.
Беше хубаво да се живее около нея. Излъчваше добрина, радост и мъдрост.
Имаше вечери, когато кой знае защо, не ме взимаха в театъра, а ме оставяха в къщи. А аз като маймуна дигна плъзгащия се прозорец на верандата, със скок от перваза на прозореца на кухнята върху терасата пред стаята на маминка, и вече съм при нея.
- Защо бе, Тодоре?
- Страх ме е сам. – лъжех съвсем съзнателно. Че как да й обясня, защо, на пет години?
Как да обясня с думи това, което тя ми даде като чувства, като усещания? Най-великите форми на естественост, на разумност, на добрина, на отвореност, на сигурност, на разумност, на вяра.
Разказваше ми за нибелунгите, за френската революция, за Ницше, за живота им в миналото, че даже и за Градината на мъките, беше ми показала кое как се прави добре. И до ден днешен не мога да сгъна иначе едно одеяло, освен като му хвана краищата и ги поставя точно един на друг. Показа ми какво блаженство е да те чешат с четка за дрехи по гърба. И аз й чешех гърба, пък и тулумби съм й слагал. И съм я бръснал. Защото на много жени на 80 години им никнат косми по брадата. Човешки работи.
Късно дете, още по-късен внук бях. От четирите си пра-родители само маминка познах. Ако не го бяха убили в „нашия“ концлагер дядо Аврам, можех и него да позная. Когато се родих, той щеше да е на 76 години.
Това ми е дала Съдбата. Липсата на живи спомени за другите трима си остава болка.
Но непомрачена, тиха радост ми е за цял живот това, котео маминка ми даде.
Имам чувството, че с такъв дар, който ми е маминка, и предизвикателството на вечността може да се приеме.

* * *

Няма коментари:

Публикуване на коментар