неделя, 12 август 2018 г.

Светлината на горския огън


Горският пожар е тежък удар, често е адски.
От десетилетия всяка година чуваме ужасни вести.
Всеки един пожар е трагедия. Заплашва живота на нещастни хора, често изисква жертви. И в същото време, катастрофата наранява дробовете на Земята.
В каква степен нарастващото присъствие на горски пожари в новините е резултат на развитието на комуникациите, на глобалното затопляне и на необузданата експлоатация на околната среда?
Кой знае? Но в крайна сметка какво значение имат на теоретичните пропорции, хипотетичните тенденции.
Но има тук и още нещо.
Преди повече от тридесет години ми дойде на ум идея, която на практика би разрешила проблема.
И от 30 години се опитвам да да осигуря успех за това решение. Свързах се с потенциални производители, заинтересовани институции, засегнати държави, но засега се срещнах само с неразбиране и стени.
Това е тежко бреме за мен. Често си мислех, че и аз съм виновник: би трябвало да изляза на улицата и да викна тайната ня решението, а не да чакам спазването на обичайния ред: патент, договор със сериозен производител, обществен благодетел.
Да, чувствам се виновен, чувствам се отговорен за тази безизходица.
Но тези важни институции, тези уважавани държави, те как ще могат да обяснят тази своя разрушителна неразбираемост?
Вярно, това не ми е мой проблем, но дълбоко ме възмущава.
Ако те не се способни да се справят с такъв проблем, какво може да се очаква от тях, ако започнат да прииждат все по-често вси по-сериозни изпитания?
Да се надяваме, че те тогава ще се събудят!
Слабо утешение. В никакъв случай не ме успокоява.
Би било важно да се борим за нов вид подход и нов вид обществена власт.
Признавам, изглежда малко странно за мен: не успях в случая на горските пожари, а сега какво искам с тази наистина свръхчовешка борба срещу този гнусен Левиатан?
Не знам още със сигурност. Мисля, разсъждавам, търся. И споделям това с всички, защото със сигурност знам едно: това не еднолична борба.
И отново същността на днешната ми бележка: възможно е ефективно техническо средство срещу горските пожари.



* * *

Няма коментари:

Публикуване на коментар